Crisiscommunicatie in coronatijd
De middag start met Mark van der Roer, directeur Communicatie bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Zijn presentatie zoomt in op de coronacrisis en de omvangrijkheid van de communicatieorganisatie die destijds op poten is gezet. Mark blikt met de betrokkenen terug op de zo’n 45 persconferenties, het bereiken van specifieke doelgroepen, inzet van gedragswetenschappers en positieve gedragscommunicatie, van informatiebehoefte naar coronamoeheid, sentiment en desinformatie.
Het persoonlijke verhaal
De volgende spreker is Mehlika Schopen, manager marketing en communicatie bij zorgorganisatie Sevagram. Met haar toelichting op deze ingrijpende casus kreeg ze iedereen in de zaal stil. Mehlika blikt terug op de watersnood in Zuid-Limburg waarbij diverse zorglocaties te maken kregen met ondergelopen kelders en woonkamers. Evacuatie komt veel te laat op gang, waardoor sommige inwoners op hogere verdiepingen in het gebouw moeten verblijven totdat het water verder zakt. Ingrijpend is zo’n gebeurtenis voor iedereen, maar helemaal voor deze kwetsbare groep. Het persoonlijke verhaal delen, dat is volgens Mehlika belangrijk bij zo’n gebeurtenis. Daarom maakte de afdeling communicatie een speciale uitgave over de crisis waarin getroffenen hun verhaal deelden en organiseerde een jaar later een herdenkingsdag.
Samen aan de slag
Na de pauze gingen de communicatiecollega's praktisch aan de slag met onze nieuwe trainers Roy Johannink en Dianne Deurloo in een open space. Met post-its, stiften en flipovers in de hand werd gebrainstormd over hoe we het opleidingsprogramma de komende jaren zouden moeten vormgeven. Waar lopen we nu tegenaan? En: waar willen we naartoe? Uit de input zijn zes thema’s opgehaald die we de komende periode samen met de trainers verder vormgeven.
Heb je ideeën over het opleidingspogramma of wil je meedenken in dit traject? Neem dan gerust op met communicatieadviseur Charlotte Reddingius: c.reddingius@nazb.nl.
Webinar
Het eerste webinar is inmiddels een feit! Tijdens het interactieve webinar Omgevingsanalyse op dinsdagmiddag 6 juni gingen we in op: waarom en voor wie maak je een omgevingsanalyse? Hoe en met welke hulpmiddelen maak je een omgevingsanalyse? Hoe kan de omgevingsanalyse gebruikt worden om een succesvolle communicatieaanpak op te bouwen?
De presentaties en het webinar (tweede helft) kun je binnenkort teruglezen- en kijken in de elektronische leeromgeving van NAZB.