Scholingsmodule live: Traumazorg doen we samen

Het scholingspakket ‘Traumazorg doen we samen’ voor (nieuwe) medewerkers van de regionale ambulancevoorzieningen (RAV’en) en het level 1 traumacentrum ETZ biedt uitgebreide informatie over de organisatie van de traumazorg in Nederland. De scholingsmodule is vanaf september beschikbaar in de elektronische leeromgevingen van de Brabantse RAV’en en het ETZ voor (ambulance)zorgprofessionals.
Scholingsmodule live: Traumazorg doen we samen

Scholingsfilm ‘Traumazorg doen we samen’

De module bevat een film, die een casus presenteert waarin alle fasen van het zorgproces voor een multitraumapatiënt in beeld worden gebracht. Dat omvat het eerste telefoontje dat binnenkomt op de meldkamer, de keuze die de ambulancezorgprofessional maakt om naar het traumacentrum te rijden, de opvang op de traumakamer van de spoedeisende hulp, de operatie op de hybride OK, de opname op de Intensive Care en vervolgens de verpleegafdeling en revalidatiezorg. 

 

Verdieping in extra video’s

Naast de film bieden aanvullende video’s extra informatie over stappen in het zorgproces van een ernstig gewonde patiënt. Denk aan: wat staat er in het Landelijk Ambulance Protocol, wat gebeurt er bij een groot sein en een klein sein tijdens een traumaopvang en hoe is de traumazorg in Nederland georganiseerd. De video’s komen als popup tevoorschijn en bieden een verdiepingsslag op de casusfilm.

 

ELearning

De ELearning is vanaf september beschikbaar voor ambulancezorgprofessionals van GGD Brabant-Zuidoost en RAV Brabant Midden-West-Noord, en zorgprofessionals van het ETZ. De organisaties zorgen ervoor dat de ELearning uitgerold wordt onder de medewerkers.

 

Samenwerking

De film is een coproductie van de Brabantse regionale ambulancevoorzieningen (RAV Brabant Midden-West Noord en GGD Brabant-Zuidoost), het ETZ en Netwerk Acute Zorg Brabant. De video’s zijn ontwikkeld door videoproductiebedrijf GIG.

 

Chris Bruggeman, manager Zorg RAV Brabant Midden-West-Noord, over de scholingsmodule

'De ambulancezorgprofessional heeft zelden te maken met een ernstig gewonde patiënt; minder dan 1 procent van de ritten. Het scholingspakket biedt  laagdrempelig kennis en inzicht over de organisatie van traumazorg. De ambulancezorgprofessional dient bij een ernstig gewonde patiënt in een split-second een complex besluit te nemen: hoe kan ik deze patiënt de beste zorg bieden? Waar kan hij het beste terecht? Kies ik voor het level 1 centrum net wat verder weg, of het dichtstbijzijnde ziekenhuis? De ambulancezorgprofessional moet dit besluit nemen in een uiterst complexe en stressvolle omstandigheid. Vaak is nog niet precies duidelijk wat er met de patiënt aan de hand is. Vooraf goede informatie hierover vergaren is daarom superbelangrijk. De scholingsmodule biedt zowel ambulancezorgprofessionals als zorgverleners in het ziekenhuis via de ELearning een blik achter de schermen van elkaars werkzaamheden en belevingswereld. We zijn allemaal zo drukdoende om de beste zorg te verlenen, dat we soms geen weet hebben van waar onze collega’s mee te maken krijgen. De scholingsfilm biedt verdieping en creëert daardoor wederzijds begrip, wat we ook terugzagen op de traumadag. Ik heb er vertrouwen in dat de ELearning gaat zorgen voor laagdrempeliger benaderen van de collega’s en betere patiëntenzorg.'

Zehra Cemrek, senior SEH-verpleegkundige ETZ, over de scholingsmodule

'De beste zorg voor de (acute) patiënt: dat is waarom ik elke dag met veel plezier naar mijn werk ga. Die beste zorg, daar staan we voor, mijn collega’s en ik van de spoedeisende hulp (SEH) op de traumakamer. En natuurlijk ook de ambulancezorgprofessionals die de patiënt op straat opvangen en vervolgens aan ons overdragen. Tijdens die overdrachtsmomenten zien we elkaar maar kort. Inzicht in elkaars processen is belangrijk en nodig. Welke informatie, inschattingen, handelingen en keuzes vinden er plaats op straat? En wat gebeurt er dan vervolgens in het level 1 traumacentrum? Waarom is het juist belangrijk dat díe patiënt in het level 1 centrum wordt behandeld? Om dat goed in beeld te brengen, ontwikkelden we de ELearning. We hebben vaak geen beeld van elkaars werkzaamheden en uitdagingen die daarbij komen kijken. De casus maakt het proces helder en de exlainer video’s geven daarbij extra uitleg. Goed voor elke zorgverlener in het acute proces om deze informatie tot zich te nemen.’