Bij het anticiperen op rampen en crises hanteren zorgorganisaties doorgaans een scenariogerichte benadering. In de voorbereiding, planvorming en OTO-activiteiten staat reageren op crisisomstandigheden centraal. Denk aan het opvangen van grote aantallen patiënten, het ontruimen, evacueren en verplaatsen van patiënten, en het verspreiden van zorg als er sprake is van ZiROP, CBRN, uitval nutsvoorzieningen, pandemie of cybercrime.
Dit wordt versterkt door de wettelijke verantwoordelijkheid die ketenpartners in de zorg dragen als het gaat om het voorbereiden op een crisis. Daar komt steeds vaker een benadering bij: het perspectief van continuïteit van zorg, ook onder crisisomstandigheden. Dit wordt ‘business continuity management’ genoemd, oftewel BCM. BCM legt de nadruk op het wegnemen van risico’s en het versterken van kritische bedrijfsprocessen, voordat een crisis zich voordoet. Daarmee is het een aanvulling op de scenariogerichte benadering die organisaties al kennen.
Maar wat komt er praktisch bij kijken als je BCM in een organisatie implementeert? Moet je werkelijk je héle organisatie doorlichten, of valt het wel mee? Kost het veel geld? Ben je er jaren mee bezig? Die vragen worden beantwoord in de leergang BCM.
Aanmelden voor de leergang?
De eerstvolgende leergang start op donderdag 7 november 2024 (zie programma)
Ik wil me aanmelden (via de ELO)
Veelgestelde vragen over de leergang BCM
Voor wie is de leergang bedoeld?
- beleidsmedewerkers/crisiscoördinatoren/BCM adviseurs (uitvoerende rol bij implementatie);
- organisatorisch hoofden die op afdelingsniveau BCM willen implementeren;
- managers met BCM in hun portefeuille (beleidsniveau).
Wat levert de leergang je op?
Aan het eind van de leergang ben jij in staat:
- Directie, management en professionals op de werkvloer mee te nemen in de meerwaarde van BCM voor jullie organisatie.
- Een advies te geven over de planmatige implementatie van BCM, voor de organisatie als geheel. Daarvoor maak je gebruik van de formats, instrumenten en de BCM-tool die tijdens de opleiding worden aangereikt.
- BCM te borgen in de PDCA-cyclus, het kwaliteitsbeleid en de crisisbeheersing van de organisatie.
- Een opzet voor een bedrijfscontinuïteitsplan (BCP) met organisatorische en technische maatregelen.
- Actief bij te dragen aan een netwerk van BCM-deskundigen in je regio.
Wat ga je tijdens de leergang doen?
Wat ga je tijdens de leergang doen?
In de leergang pas je BCM toe op één afdeling in jouw organisatie en schrijf je een advies voor de invoering van BCM in de organisatie als geheel. Je zet daarbij de volgende stappen:
- Je voert een Business Impact Analyse (BIA) en Risico Inventarisatie Analyse en Evaluatie (RIAE) uit, en je maakt een opzet voor een Business Continuïteitsplan (BCP), als belangrijkste instrumenten van BCM.
- Je schrijft een adviesnotitie voor de implementatie van BCM van de eigen organisatie.
- Je ontwikkelt communicatiemiddelen om BCM bekend te maken op alle niveaus in je organisatie.
- Je neemt anderen mee in een BCM-traject, door jezelf in te zetten als BCM-deskundige, projectleider, veranderkundige en lerende professional.
Welke tijdsinvestering vraagt de leergang?
De leergang BCM implementeren voor zorgorganisaties is een intensieve, meerdaagse leergang verdeeld over +/- 9 maanden. De opzet ziet er als volgt uit:
E-learning modules
6 modules die je in eigen tijd doorloopt
Fysieke bijeenkomsten
8 sessies met de groep
Praktijkopdrachten en werkbezoeken
5 opdrachten / werkbezoeken
Online Teamsmomenten
5 contactmomenten
Te beoordelen eindproducten
2 opdrachten: een BCM-management rapportage en een BCM-projectplan
De benodigde tijd hangt af van het startniveau en de individuele leerstijl. De tijdsinvestering wordt geschat in totaal op 160 uur verdeeld over 9 maanden (15 tot 20 uur per maand).
Bekijk het Programma en data leergang BCM (2024 - 2025)
Video's leergang BCM
tekst herzien op: 14-03-2023